Kaizen – японска дума, която буквално преведeна означава промяна за “по-добро”. Ние наричаме Кайзен непрекъснато подобрение. Кайзените са необходими за прилагенето на всеки един от модулите на „Производство от световна класа„. Кайзените ни гарантират, че не спираме да се развиваме и подобряваме. С този модул ние целим внедряването на система в производството, чрез която всеки един служител в организацията да бъде мотивиран да предлага и внедрява кайзени всеки ден.
В повечето заводи мениджърите си мислят, че ако поставят кутия, в която служителите да пускат написаните от тях преложения, то тя ще започне да се пълни. Може би много от вас са пробвали този подход и са се уверили, че той не работи. Ако искаме да създадем работеща система за генериране на кайзени първо трябва да се замислим какви са причините хората да не пускат предложения в кутията, а именно:
- Нивото на по-голяма част от служителите в нашите заводи е толкова ниско, че те не могат да се престрашат да вземат лист и химикалка и да напишат предложение. Страх ги е да не би някой да им се скара за това, което са написали или простo да им се присмее
- Дори и да има някой, който да се осмели да напише нещо, процесът на даване на обратна връзка е толкова дълъг, че човекът забравя какво е написал или то вече не е валидно
- Висшият и среден менижмънт не са намесени в процеса
Ние знаем как да отстраним причините и да създадем работеща система. За целта е необходимо да се изгради изцяло нова структура в организацията, в която производството се разделя на екипи от около 10 човека и за всеки екип отговаря освен неговият лидер така и неговият треньор. Всички предствители на администацията стават треньори и дават своя пряк принос към производството. Именно те насърчават и мотивират операторите да вземат участие в процеса на непрекъсното подобрение – кайзени. В така създадената структура екипът с най-много кайзени, както и неговият треньор имат шанс да бъдат най-добрите след справедливо състезание с ясни критерии. Чрез този подход ние насърчаваме състезателния дух у хората, но не в користолюбивия, печелбарски смисъл, а като желание да надминат другите.